بلوک سیمانی سبک یا بلوک پوکه معدنی از پوکه معدنی سبک و دانه بندی شده، تحت شرایط خاصی ساخته شده است. به همین علت دارای وزن سبکی بوده و برای ساخت انواع دیوارها و تیغه‌های داخل ساختمان‌ها بسیار مناسب است. این محصول در اندازه‌ها و ابعاد گوناگون و توسط تولیدکنندگان مختلف، تولید و عرضه شده است؛ که هرکدام کاربرد خاصی دارند. برای آگاهی از قیمت و مشخصات انواع مختلف آن کلیک کرده، یا با ما تماس بگیرید.

بلوک سیمانی سبک این واژه ای آشنا برای کسانی است که به نحوی با صنعت ساختمان سازی در ارتباط هستند. واژه ای که در نگاه اول به نظر معنا و مفهومی واضح برای همگان دارد. اما به واقع بلوک سیمانی سبک چیست و به چه نوع بلوک ساختمانی اطلاق می شود. و آیا بلوک های سیمانی سبک ویژگی هایی باید داشته باشند تا به آنها بلوک سبک بگوییم؟ یا تنها عنصر وزن باعث می شود بلوک ها به سبک و سنگین دسته بندی شوند این پرسشها و پرسشهای از این دست باعث شده در صنعت ساختمان سازی تولید کنندگانی غیر حرفه ای از مفاهیم مجهولی مانند بلوک سبک سیمانی سوء استفاده کرده و محصولات بی کیفیت و نا کار آمد را به مشتریان خود بفروشند.

در واقع هر نوع مصالح ساختمانی می بایست با شاخص های کمی و کیفی خاص خود سنجیده شود تا در بازار عرضه وارد شود. متاسفانه در بازار مسکن ایران هستند مواد و مصالحی که به راستی کیفیت استانداردی ندارند و برخی از تولید کنندگان و یا وارد کنندگان به دلیل حاشیه سود بالایی که این محصولات بی کیفیت و یا تقلبی برایشان ایجاد کرده است. اقدام به عرضه آنها در بازار مسکن می کنند. در آن سو نیز برخی از تولید کنندگان مسکن به دلیل ارزان قیمت بودن محصولات بی کیفیت و یا تقلبی در ساخت و ساز مسکن از آنها بهره می برند. اما توجه به این نکته ضروری است که به طور مثال در بلوک های سبک ساختمانی استاندارد و با کیفیت قیمت نقش حیاتی را بازی نمی کند زیرا محصولات مشابه البته به ظاهر مشابه با این نوع بلوک هم در بازار مسکن تقریبا با همان قیمت کالای با کیفیت فروش می رود.

با این اوصاف برای خریداری که می خواهد از بلوک سبک سیمانی در سازه خود استفاده کند. چندان متفاوت نخواهد بود که محصول اصلی و استاندارد را خریداری کند و یا محصول بی کیفیت و غیر استاندارد را ولیکن برای مصرف کننده نهایی میان این دو محصول تفاوت بسیاری خواهد بود. زیرا که ویژگی های بلوک های سبک ساختمانی به معنای واقعی با بلوک های تقلبی بسیار متفاوت است. برای آنکه بیشتر با این ویژگی ها آشنا شویم در ادامه سعی شده است به نکات مهمی در خصوص بلوک های سبک ساختمانی استاندارد اشاره شود. که برای خریداران بلوک های سبک ساختمانی مفید خواهد بود.

بلوک سبک ساختمانی چیست؟

ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که بلوک سبک به چه معنا است. اگر سبک بودن ویژگی اصلی بلوک های ساختمانی نوین می بود. تنها واژه مفید برای تعریف بلوک های سبک ساختمانی کلمه سبک بود. اما سبک بودن تنها ویژگی آنها نیست هر چند که واژه سبک خود به نکته ای اشاره دارد. بلوک های سبک ساختمانی در مقابل بلوک های سنگین ساختمانی قرار دارند. در واقع بلوک های ساختمانی را در دو دسته عمده بلوک های سبک و سنگین تقسیم بندی می کنند. اما در قوانین استاندارد سازی مصالح ساختمانی تعریف واضحی برای بلوک های سبک و سنگین به لحاظ وزنی و ویژگی های هر یک وجود دارد. به واقع در استاندارد های ملی ساختمانی ایران به بلوک هایی که در ابعاد یک متر مکعب کمتر از هزارو هفتصد کیلوگرم بار مرده به ساختمان وارد آورند، بلوک سیمانی سبک گفته می شود.

نکته در اینجاست که این استاندارد درمورد وزن حداکثری سخن می گوید. پس بنا بر این هرچه وزن مصالح مورد استفاده کمتر باشد استاندارد های بالاتری را مد نظر قرار داده است. در حال حاضر هستند تولید کنندگان بلوک های سبک ساختمانی که محصولاتشان فرا تر از این استاندارد قرار دارد. پس اولین مضوع در خصوص بلوک های سبک ساختمانی معدل وزنی پایین آنها است. خریداران به راحتی با اندازه گرفتن حجم باری که در کامیونت ها برایشان ارسال می گردد و میزان وزنی که کامیونت در هنگام بارگیری بر روی باسکول دارد می توانند با یک عملیات ضرب و تقسیم از سبک بودن بلوک های ساختمانی ارسالی مطمعن شوند.

انواع بلوک های سبک ساختمانی را بشناسید

حال که با بلوک های سبک ساختمانی آشنا شدیم بد نیست بدانید که انواع بلوک های سبک ساختمانی در ایران وجود دارند که هر یک به نحوی در شاخصه های محصر به فردی با یکدیگر متفاوت هستند. بلوک های سبک ساختمانی در مجموع بر اساس مواد مصرفی در تولید به دو دسته عمده تقصیم بندی می شوند. بلوک های سبک ساختمانی با مواد طبیعی و بلوک های ساختمانی سبک با مواد صنعتی، که هر دو نوع نیز بر اساس روش های ساخت و مواد مصرفی ویژگی های مختلفی دارند. اما باید در اینجا به این نکته اشاره شود که هر دو دسته از بلوک های ساختمانی ذکر شده انواع مختلفی را شامل می شوند که برخی از انواع آنها در ایران تولید می شود. با این حساب با توجه به شیوه های تولیدی و مواد متشکله هر دسته از این نوع بلوک ها می توانیم بصورت اختصار در خصوص هر یک توضیحاتی را ارائه دهیم.

بلوک های سبک ساختمانی با مواد طبیعی

هنگامی که که از این نوع بلوک سخن به میان می آید مسلما ذهنیت به سمت مواد معدنی و پوکه های معدنی متوجه خواهد شد. اما نکته در اینجاست که هر نوع پوکه ای برای ساخت بلوک های سبک ساختمانی نمی تواند کار آمد باشد تنها به لحاظ وزنی انواع پوکه های معدنی با هم متفاوت خواهند بود. و بطبع بلوک های ساخته شده با این پوکه ها هم به شکل قابل تشخیصی بلحاظ وزنی با هم متفاوت هستند. راهنمایی مفید برای خریداران بلوک های سبک ساختمانی با مواد طبیعی اندازه گیری وزن مخصوص این بلوک ها است. برای راحتی کار خریدارانی که چندان نمی خواهند وارد جزئیات شناخت بلوک های پوکه ای شوند. کافیست تنها بلوک هایی را خریداری کنید. که وزن هر متر مکعب از آنها کمتر از هزارو دویست کیلو گرم باشد. این نیز کف استاندارد مورد نظر است. هر چه وزن مخصوص این ابعاد بلوک کمتر باشد بار مرده کمتری به ساختمان وارد می آید. اما با توجه به انواع پوکه های معدنی انواع بلوک های سبک نیز تولید می شود. که برخی از آنها استاندارد های لازم را نخواهند داشت. بلوک هایی که با پوکه های معدنی با منشاء آهکی تولید می شوند بسار مناسب و مقاوم هستند. مقاومت این نوع بلوک ها بیش از هفتادو دو کیلو گرم بر اینچ مربع می باشد. که مقاومت بالایی برای بلوک های سبک سیمانی از این دست است. نکته اصلی در اینجاست که بلوک های با مقاومت بیست در صد پایین تر از این عدد مناسب ساختمان سازی در ارتفاع نیستند و برای سازه های مرتفع نباید استفاده شوند. نحوه محاسبه این مقاومت بسیار ساده به سازنده از استاندارد سازی بلوک های سبک خبر می دهد. تا به اینجا دو عامل وزن و مقاومت مورد برسی قرار گرفت و استاندارد های مورد نظر با شیوه های اندازه گیری باز گو شد. اما آیا این تنها کافیست؟ البته که نه ویژگی های دیگری نیز وجو دارد که در هنگام خرید بلوک های سبک سیمانی می بایست به آن دقت شود. پوکه هایی با وزن بالا و با منشاء گچی به هیچ عنوان برای ساختن بلوک های سبک طبیعی مناسب نیستند. تولید کنندگانی که اقدام به ساخت این نوع بلوک های ساختمانی می کنند. بنا بر استاندارد های ملی می بایست به خریداران خود این نکته را باز گو کنند که بلوک های تولیدی برای استفاده در ساختمان سازی نمی بایست مورد استفاده قرار گیرد در حقیقت این نوع بلوک ها برای دیوار های کم اهمیت تر در ساختمان مانند دیوار های حیاطی می توانند مورد استفاده باشند.

بلوک های سبک ساختمانی با مواد صنعتی

نوع دیگر بلوک های سیمانی سبک وجود دارد که برای سبک سازی از مواد طبیعی مانند. دانه های پوکه ای استفاده نمی کنند. این نوع از بلوک های ساختمانی از دانه های رسی مخصوصی بهره می برند. که در کارخانه به شدت منبست شده و در واقع با مخلوط کردن مولوکول های هوا با گل رس بدست آمده است که در اصطلاح به آن لیکا گفته می شود. که جایگزین پوکه های معدنی در این نوع بلوک ها هستند. نوع دیگری از بلوک های صنعتی سبک وجو دارند که با خلوط سیمان و حباب های گرفتار شده هوا در اثر چرخش در دستگاه مخصوص به این کار بوجود می آیند که به آنها در اصطلاح اتو کلاو و در زبان عامه هبلکس یا بلوک گازی گفته می شود. این نوع بلوک با مواد پایه آهکی سلیسی و ترکیب با بتن با معدل سیمان حداقل 350 ساخته می شود. بسیار برش پذیر و سبک است. برای استفاده در سازه های خاص که در شرایط آب و هوایی مختلف ساخته می شوند می توان از سیمان های تیپ بندی شده استفاده کرد. بلوک های سبک دیگری نیز وجود دارد که از انواع پر کننده های صنعتی مانند پلی یورتان برای ساخت بلوک استفاده می شود. برخی از مصالح جدید نیز وجود دارد که می توان به بتن های بدون سیمان به عنوان نمونه اشاره کرد. با این حساب برخی از انواع بلوک های سبک سیمانی که در ایران بصورت صنعتی تولید و عرضه می شوند از این قرار هستند.