در ساخت بلوک پوکه صنعتی (شبه لیکا) به‌جای استفاده از پوکه معدنی، از پوکه صنعتی استفاده شده است. پوکه صنعتی به زبان ساده از خاک رس و طی فرآیندی در کوره‌های صنعتی تولید می‌شود. این نوع مصالح را می‌توان از بهترین نوع این محصولات دانست؛ که دارای کم‌ترین میزان نفوذپذیری بوده و عایق صوتی و حرارتی بسیار مناسبی است. این محصول نیز در ابعاد و انواع گوناگونی تولید می‌شود. برای آگاهی از قیمت انواع مختلف آن کلیک کرده و یا با ما تماس بگیرید.

بلوک‌های پوکه معدنی یکی از پرکاربردترین نوع بلوک‌های سبک سیمانی در ایران هستند. این نوع بلوک‌ها از سیمان و پوکه‌های سایزبندی شده تهیه می‌شوند. همانطور که می‌دانید پوکه‌های معدنی ریز دانه‌های سبک طبیعی هستند که در معادن وجود دارند و طی فرایند خاصی استخراج می‌شوند.

بلوک‌های سبک پوکه معدنی انواع مختلفی دارند که بهترین نوع آنها بلوک‌هایی است که با پوکه‌های معادن بستان آباد تبریز ساخته می‌شوند. بنابراین اگر می‌خواهید بلوک با کیفیتی خریداری کنید حتما تولیدکنندگان معتبر را انتخاب کنید. زیرا که برخی از تولیدکنندگان سودجو برای بهره بیشتر از پوکه‌های آلوده به خاک و پر کنندهای نامرغوب در تولید بلوک‌های سبک استفاده می‌کنند.

برای خرید این محصول سعی کنید بلوک‌های تولید شده توسط پوکه‌های بستان آباد را خریداری کنید. نشانه این نوع بلوک روشن بودن رنگ پوکه‌های معدنی است. پوکه‌های بستان آباد رنگ سفید مایل به خاکستری و کرم دارند و در اصطلاح به آنها پوکه سفید گفته می‌شود. این نوع پوکه‌ها وزن بسیار سبک‌تری نسبت به هم خانواده‌های خود دارند. بنابراین بلوک‌های ساخته شده با این نوع پوکه‌ها بسیار سبک وزن هستند.

بلوک‌هایی که با انواع پوکه‌های دیگر ساخته شده‌اند نیز در بازار یافت می‌شوند که معمولا برای تهیه آنها از پوکه‌ها قروه استفاده می‌شود. این نوع بلوک‌ها مقاومت فشاری بیشتری را نسبت به بلوک‌های ساخته شده با پوکه‌های بستان آباد دارند. بلوک‌های ساخته شده با پوکه قروه رنگ تیره تری نسبت به بلوک‌های ساخته شده با پوکه بستان آباد دارند و این به دلیل رنگ گدازه‌های مختلف در این معادن است.

در خرید بلوک‌های سبک سیمانی با منشاء ریز دانه‌های طبیعی پوکه معدنی دقت کرده و این محصول را فقط از فروشندگان معتبر و حر فه‌ای خریداری کنید. زیرا تولید این نوع بلوک‌ها مانند بلوک‌های سنگین ساختمانی نیست که بتوان در یک کارگاه کوچک در اطراف شهرهای بزرگ آن را تولید کرد. به خصوص در فصول سرد سال بلوک‌ها می‌بایست در گرمخانه با دمای ثابت خشک شوند و هوا خشک بودن ملات این نوع بلوک دلیلی بر رها کردن آنها پس از قالب زنی در فضای باز نیست. زیرا که اولا در فصول سرد سال بلوک‌هایی که به صورت هوا خشک در کارگاه‌های سر باز رها شده‌اند به خوبی خشک نشده و آب مخلوط شده با سیمان درون بلوک‌ها در مواردی یخ می‌زند.

این موضوع باعث می‌شود بلوک‌ها در محل کار شکسته و در واقع غیرقابل استفاده باشند. بلوک‌های سبک سیمانی پوکه معدنی را از کارخانه‌های معتبر و دارای تجهیزات به روز خریداری کنید تا مطمئن شوید که محصول در مراحل تولید دچار مشکل نشده است.

پوکه معدنی چیست و چگونه به دست می آید؟

پوکه معدنی یکی از مصالح قدیمی در ساختمان سازی محسوب می شود. این مصالح حتی در سازه های روم باستان و ایران دوران ساسانی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. با این حساب هنوز هم در ساختمان سازی مدرن نیز مورد استفاده قرار دارد. پوکه معدنی در ساختمان های امروزی و حتی در صنایع کشاورزی و صنعتی نیز مورد استفاده قرار دارد. اما این محصول طبیعی چیست و چگونه به دست می آید؟ در این مطلب سعی می شود به این پرسش پاسخ داده شود.

پوکه معدنی چیست؟

در صنایع ساختمان سازی یکی از چالش های پیش روی مهندسان برای مرتفع سازی سازه ها بار مرده ساختمان است. این بار مرده از مصالح و موادی حاصل می شود که نمی توان از آنها به عنوان یک عنصر تحمل وزن ساختمان انتظار مکانیکال داشت و تنها استفاده این مصالح جنبه های غیر بار بر را دارد. اعم از دیوار های غیر حمال، کف و سقف کاذب ساختمان و انواع جدا کننده ها عایق ها و پوشش های تزئینی و دکوراتیو ساختمان. در واقع پوکه های معدنی توسط فعل و انفعالات آتشفشانی بدست می آید. سنگ های آتشفشانی در مجاورت حرارت بالا و تحت فشار  گاز های آزاد شده و بخار آب حاصل از حرارت اعماق زمین به شکل گدازه هایی با تخلخل بالا به وجود می آیند. پوکه های معدنی انواع مختلفی دارند، و در اندازه ها و ابعاد متفاوت به وجود می آیند. خاصیت اصلی پوکه های معدنی وزن مخصوص پایین آنها است، به دلیل وجود خلل و فورج های فراوان این ماده طبیعی وزن مخصوصی کمتر از آب دارد و روی آب شناور می ماند. البته اگر سنگ پوکه معدنی را در آب غرق کنیم دیگر بر روی آب غوطه ور نمی شود. این ماده طبیعی برای سبک سازی در ساختمان مورد استفاده های مختلف قرار می گیرد. شیب بندی ، به عنوان پر کننده بتن سبک در کف و دیوار ها ، عایق صوت و حرارتی در دیوار های خارجی بخشی از کار برد های آن است. سنگ های معدنی با منشاء آتشفشانی مانند:  پومیس و اسکوریا برای مصارف ساختمانی از سنگ های پوکه معدنی با منشاء رسوبی مانند: دیا تومیت ها مناسب ترند. زیرا پوکه های معدنی پومیس عایق بسیار خوبی در مقابل صوت و حرارت است و درجه ذوب بالایی دارد. و همچنین دامپینگ صوت این سنگ نسبت به انواع پوکه های معدنی دیگر بیشتر است. و در مقابل سنگ های اسکوریا به دلیل استحکام بیشتر و فشردگی بالا در ترکیب با سیمان بتن مقاوم تری در برابر فشار وزن ایجاد می کند.

کاربردهای مختلف پوکه های معدنی در ساختمان سازی مدرن چیست؟

از پوکه های معدنی در ساختمان سازی مدرن استفاده های متفاوتی می شود. ساده ترین استفاده از پوکه های معدنی در ساختمان سازی استفاده در شیب بندی کف و پر کردن سطوح واحد ها برای جلو گیری از ایجاد بار مرده اضافی بر ساختمان است. استفاده دیگر از پوکه های معدنی در ساختمان سازی به ساختن دیوار های بتن سبک و بلوک هایی از جنس پوکه های معدنی است. این بلوک ها وزن پایینی دارند و استحکام خوبی برای دیوارهای غیر بار بر دارند. در شیب بندی واحد ها باید دقت داشت که از انواع پوکه های معدنی با اندازه های بادامی که در اصطلاح به ابعاد پوکه ها اشاره دارد استفاده کنیم. زیرا که این ابعاد در کنار هم میزانی از فضای خالی را برای ملات ماسه و سیمان باقی می گذارند تا سطح پر شده با این ابعاد از پوکه های معدنی سخت و غیر قابل نفوذ شود. برای این منظور سعی می شود پوکه ها را بصورت دانه بندی شده و در عمل سرند شده در اختیار مصرف کننده قرار دهند. پوکه های دانه بندی شده در ابعاد کوچک تر نیز در کاربرد هایی مانند: ساخت ملات برای بلوک های سبک ساختمانی کار برد دارند. بهترین اندازه برای ساخت بلوک های سبک ساختمانی ابعاد نخودی مانند سنگ پوکه معدنی است. این ابعاد در قالب های بلوکی به راحتی با سیمان ترکیب شده و بلوک مقاومی را تشکیل می دهند. به دلیل مصارف عایق کاری نیز از سنگ های پوکه معدنی با ابعاد کوچک تر بهره می برند خاصیت سایندگی این سنگ طبیعی باعث شده در صنایع ریخته گری و سنگین نیز به کار آید.

هزینه های اجرایی پوکه معدنی

با توجه به در دسترس بودن پوکه های معدنی در کشور به دلیل وجود معادن غنی این سنگ در شرق و شمال شرق ایران و همچنین رونق نسبی صنعت ساختمان سازی در ایران، تقریبا می توان مطمئن بود برای مصارف ساختمانی پوکه معدنی ارزان قیمت ترین مصالح می باشد. زیرا رقبای مدرن تر پوکه معدنی که از جمله فوم بتن ها هزینه تمام شده بالاتری نسبت به پوکه های معدنی دارند. با این حساب شاید بتوان گفت برای پوکه های معدنی هنوز هم رقیب جدی به لحاظ کار آیی و قیمت تمام شده رقابتی وجود ندارد. پوکه های معدنی اگر به درستی از معادن با روش های علمی استخراج شود دارای ابعاد مناسب جهت امور عایق کاری و مصارف ساختمانی است. جالب است بدانید پوکه های معدنی در هر ابعاد قابل استفاده است حتی پودر پوکه معدنی در صنایع و سد سازی به عنوان یک پر کننده طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. نکته قابل توجه برای مصرف کنندگان از پوکه معدنی این است که بدانند برای چه منظور می خواهند از پوکه های معدنی استفاده کنند. تا دانه بندی مناسب با مصرف خود را خریداری کنند.

خرید پوکه معدنی

برای خرید پوکه های معدنی از فروشندگان مصالح ساختمانی به نکاتی می بایست توجه شود. در این بخش سعی می شود به برخی نکات مهم اشاره کنیم. پیش تر گفته شد که برای هر نوع کار بردی می بایست نوع و اندازه مناسب پوکه های معدنی را انتخاب کنیم. معمولا برای مصارف ساختمانی پوکه های معادن بستان آباد تبریز و معادن قروه کردستان مورد استفاده قرار می گیرد البته معادن دیگری نیز در ایران وجود دارد که سنگ پوکه معدنی در آنجا استخراج می شود. ولیکن این معادن از کیفیت بالایی برخوردار نیستند هر چند تبلیغات بسیاری برای فروش این نوع از پوکه ها صورت می گیرد. سازندگان حرفه ای و قدیمی در صنعت ساختمان سازی می دانند که پوکه های بستان آباد به لحاظ سبکی و پوکه های قروه به لحاظ مقاومت فشاری بهترین عملکرد را دارند و از گذشته تا کنون این مصالح در ساختمان ها مورد استفاده بوده و به اصطلاح عامیانه جواب خود را پس داده است. پس اولین نکته برای خرید پوکه های معدنی این است که از معادن معتبر و فروشندگان معتبر خرید کنید. حتما تاکید کنید که سنگ پوکه معدنی یکی از معادنی که ذکر شده را می خواهید. برای مصارف ساختمانی مخصوصا شیب بندی سطوح ساختمان این ریسک را قبول نکنید که از پوکه های ناشناخته و معادنی که معمولا کیفیت محصولاتشان به دلیل مخلوط بودن انواع نا خالصی های گچی و خاکی مورد آزمایش و تجربه قرار نگرفته اند استفاده کنید. در هنگام خرید دقت کنید که پوکه ها سایز بندی متفاوت دارند برا مصارف خود سایز بندی های مختلف را خریداری کنید. پوکه های مخلوط کاربرد های غیر ساختمانی نیز دارند این پوکه ها برای ساختمان سازی و مخصوصا شیب بندی چندان مناسب نیستند. سعی کنید از سایز بندی های بادامی ، نخودی ، عدسی ، و پودری استفاده کنید. برای خرید سایز های مخلوط حتما دقت کنید که برای چه منظور این مخلوط های را بکار خواهید برد. زیرا که ممکن است برای مصرف مشخص شده ای که دارید یک نوع سایز بندی به تنهایی مفید نباشد. دقت داشته باشید که هزینه خرید شما با هزینه حمل در محل تخلیه محاسبه خواهد شد. برخی از فروشندگان سود جو برای بهره بیشتر سعی می کنند هزینه حمل را جداگانه از مشتری دریافت کنند. سعی کنید از محل ها و فروشندگان معتبر خرید کنید تا با این مشکلات رو به رو نشوید.