بلوک شیشه ای از جمله مصالح ساختمانی تزئینی است؛ که به دلیل زیبایی خاص، تنوع شکلی و رنگی و عبور نور، می‌تواند جذابیتی دوچندان به فضای ساختمان‌های شما بدهد. این محصول با توجه به ابعاد، رنگ‌بندی، میزان عایق بودن و… انواع گوناگونی دارد؛ که هر کدام برای فضایی خاص مناسب هستند. برای اطلاع از انواع بلوک‌های شیشه ای، تامین‌کنندگان و قیمت آن، کلیک کرده و یا با ما تماس بگیرید.

بلوک شیشه ای چیست و چه کاربردهایی دارد؟

از دیر باز بشر برای ساختن خانه های اولیه خود روی به مصالح طبعی آروده است. و از انها استفاده کرده است در دورانی که شیشه به عنوان یک ماده کشف شد اولین کار برد های این ماده طبیعی در صنایع مستظرفه و تزیئناتی بود که می توانستند با تکنولوژی ان دوران ساخته و مورد استفاده قرار بگیرند بوده است. شیشه برای نخستین بار به عنوان یک متریال ساختمانی برای پنجره ها مورد استفاده قرار گرفته است و چون تولید آن با مشقت های خاصی نیز رو به رو بوده است برای ساختمان های مهم و با اهمیت مورد استفاده بوده است. در ایران نیز از شیشه در ساختمان هایی مانند قصر پادشاهان و مراکز عبادی استفاده های بیشماری شده است که برخی از آنها از گذشته تا به امروز باقی مانده اند اما در معماری مدرن شیشه جایگاه مهمتری پیدا کرد. شیشه به عنوان یک مصالح ساختمانی در معماری مدرن کار برد های مختلفی بدست آورد علاوه بر کار برد های سنتی خود به عنوان بخش جدای نا پذیر از معماری امروز اصولا شیشه یک عنصر حیاتی در ساختمان محسوب می شود. یکی از کار برد های مهم شیشه در ساختمان های امروزی استفاده از آن به عنوان جدا کننده فضا های داخلی و خارجی است. بلوک های شیشه ای امروزی با توجه به ویژگی های منحصر به فردشان در بیشتر ساختمان های مدرن امروزی مورد استفاده قرار می گیرند و حتی برای ساختمان های در حال باز سازی نیز این نوع مصالح هم به لحاظ تزیناتی و هم به عنوان یک عنصر اصلی در جدا سازی فضا ها نقش مهمی را می توانند بازی کنند. دیگر این ماده طبیعی به نوعی یکی از مصالح جدایی نا پذیر در صنعت ساختمان مورد پذیرش سازندگان قرار گرفته است. در ادامه مطلب به ویژگی های منحصر به فرد بلوک های شیشه ای و ماهیت بکار گیری آنها در ساختمان اشاره خواهیم کرد.

استفاده از بلوک شیشه ای برای فضا های داخلی

در معماری امروزی اهمییت نور طبیعی و استفاده از آن در بنا یکی از مسائل مهم تلقی می شود. زیرا که نور خوریشد در طول روز می تواند هم در مصرف بهینه انرژی در ساختمان جلوه گر باشد و هم به لحاظ فیزیکی هیچ نور مصنوعی نمی تواند کیفیت نور خورشید را داشته باشد. معمولا معماران برای استفاده حداکثری از نور خورشید در بنا های مسکونی و دیگر اماکن راهکار های مهندسی مختلفی را بکار می بندند تا از آن استفاده حداکثری ببرند در کشور ما نیز که از نعمت نور آفتاب در بسیاری از فصول برخوردار است این نکته با اهمییتی است که سازه ساختمانی به نحوی طراحی و تولید شود که از نور روز در کل ساعات ممکن بهره مندی صورت بگیرد. این در حالی است که فرهنگ معماری درون گرایانه ایرانی استفاده از متریال هایی مانند شیشه را به عنوان بخشی از نمای ساختمان به نحوی که حصار میان درون و برون ساختمان بی معنی باشد را نمی پذیرد. به نوعی که برای اماکن مسکونی از دیر باز تا کنون برخی از ساختمان های مسکونی دو بخش اندرونی و بیرونی را شامل می شدند. در معماری امروزین ایران نیز فاصله میان بیرون و درون ساختمان ها بخصوص ساختمان های مسکونی مهم است و نمی توان از الگو های غربی برای طراحی این فضا ها بهره برد. بنا بر این استفاده از شیشه به عنوان بخشی از بنا که بتوان هم از نور طبیعی بهره مند شد. و هم مسائل فرهنگی و مذهبی را رعایت کرد . اندکی با چالش رو به رو است. اما بلوک های شیشه ای نوین این مشکلات را مرتفع کرده اند این بلوک ها علاوه بر عبور دادن نور به اندازه کافی فضای ایمن برای مصرف کنندگان را نیز ایجاد کرده است. و به حفظ فضای خصوصی ساکنان کمک می کند. البته این تنها ویژگی مثبت بلوک های شیشه ای نیست. در مجموع می توان بلوک های شیشه ای را در زمره مواد و متریال های تزئینی و در عین حال کاربردی به شمار آورد. که علاوه بر زیبایی در محل استفاده مباحث مربوط به عایق بندی صوتی و حرارتی را نیز به خوبی در خود جمع کرده اند.

کار بندی بلوک های شیشه ای

یکی دیگر از مسائلی که می بایست در مصالحی مانند بلوک های شیشه ای به آن اشاره داشت. کار بنری و بکار گیری آن در فضای ساختمان است. بلوک های شیشه ای با شکل مربعی و ابعاد یکسان مانند بخشی از یک دیوار عمل می کنند و کار بندی آنها به سادگی و در هنگام نصب به سرعت قابل اجرا است. این بلوک های شیشه ای که در اصطلاح به آنها تایل های شیه ای نیز گفته می شود. مانند یک ماژول شیشه ای در مکان خود نصب و خاصیت تکرار پذیری آنها باعث می شود کار بر بتواند آنها را به هر شکل دلخواه کنار هم قرار دهد. و مانند یک دیوار شیشه ای با مقاومت بالای حرارتی و صوتی و البته مقاومت فشاری بسیار زیاد از آن استفاده کند. در واقع ایمنی بلوک های شیشه ای بسیار بالاتر از آن است که به راحتی بتوان آنها را از یکدیگر جدا کرد و یا بلحاظ ایمنی در مقابل ضربات انها را شکست. بلوک های شیشه ای در ابعاد و اندازه های استاندارد و در رنگ های و شفافیت های مختلف تولید می شود و این امکان را به کار بران می دهد که علاوه بر ایجاد یک سازه مقاوم به نحوی با ترکیب رنگها شفافیت ها و ابعاد مختلف سازه ای زیبا و جذاب را بیافرینند. این نحوه بکار گیری بلوک های شیشه ای با عث شده از آنها هم بتوان در فضا های داخلی ساختمان بهره برد و هم به عنوان بخشی از نمای بیرونی سازه و یا حتی به عنوان بخشی از سقف یک ساختمان نیز استفاده بهینه ای از این بلوک ها کرد.

خصوصیات بلوک های شیشه ای در یک نگاه

مهمترین خصوصیت بلوک های شیشه ای یا به اصطلاح گلاس بلاک ها خاصیتی است که خود شیشه برای آن مشهور است و آن عبور نور از درون آنها است. بلوک های شیشه ای علاوه بر عبور دادن حداکثری نور می توانند تابش های شدید و مزاحم را کنترل کنند و در واقع این تابش ها را در درون خود شکسته و به نحوه دلپذیری از آن سوی بلوک ها به فضای خانه عبور دهند. بلوک های شیشه ای مانند یک فیلتر برای نور های شدید عمل می کنند و به دلیل خاصیت شکستن نور در داخل این بلوک ها تصاویر و مناظر پشت این بلوک ها برای بیننده نا مشخص و غیر واضح است البته گفته شد که بلوک های شیشه ای با شفافیت های مختلف تولید و عرضه می شوند و بنا به محل بکار گیری می توان از آنها استفاده کرد.

دومین خصوصیت بلوک های شیشه ای عایق بندی آنهاست این بلوک ها به لحاظ شکل طراحی شان عایق های بسیار موثر در مقابل حرارت، برودت، صدا و رطوبت هستند. بلوک های شیشه ای از دو بخش مجزا تشکیل شده اند که فا صله میان آنها را با گاز های خنثی و در برخی مدل ها با ایجاد خلا عایق بندی کرده اند. این موضوع باعث شده است بر طبق استاندارد های ساختمان در مباحث عایق بندی بلوک های شیشه ای یکی از بهترین نوع پوشش های عایق کاری را داشته باشند.

سومین خصوصیت بلوک های شیشه ای سرعت بالای آنها در اجرا است. به نحوی که به راحتی می توان در مدت زمان کوتاهی با بلوک های شیشه ای یک دیوار مستحکم و زیبا ساخت حال این کار با مصالح دیگر مستلزم صرف هزینه های بسیار زیادی است و زمان بسیار زیادی را نیز طلب می کند. و در عین حال هزینه های جانبی دیگری را نیز در بر خواهد داشت. فرض کنید می خواهیم یک دیوار را با بلوک های شیشه ای اجرا کنیم کافی است محل ایجاد دیوار را مشخص کرده بلوک ها را به وسیله ملات بر روی هم قرار دهیم و پس از اتمام کار آنها را بند کشی کنیم این دیوار آماده شده و سالها پا بر جا می ماند و هزینه نگهداری آن تقریبا در طول عمر مفید ساختمان صفر خواهد بود به راحتی تمیز شده و نیاز به ابزار خاصی برای نظافت و نگهداری ندارد. و البته تمام ویژگی های عایق بندی را نیز خواهد داشت. حال همان دیوار را می خواهیم با مصالح سنتی به اجرا در آوریم می بایست بلوک های سفالی و یا هر نوع بلوک دیگر را با ملات در کنار هم قرار دهیم مدتی به آن استراحت داده تا خشک شود پس از گذشت چند روز دو سمت آن را اندود گچ و خا و یا سیمان کنیم و سپس زمان برای خشک شدن آن در نظر گرفته شود و سپس پوشش نهای گچی برای دیوار در نظر بگیریم و پس از خشک شدن آن را رنگا میزی کنیم و در طول عمر مفید ساختمان اگر هر از چند گاهی به رنگ دیوار و خود آن آسیب رسید می بایست آنرا تعمیر و رنگا میزی مجدد کنیم. این تنها بخشی از مقایسه میان دیوار های بلوک شیشه ای با دیوار های سنتی است. این در حالی است که وزن مخصوص بلوک های شیشه ای در مقایسه با دیوار های سنتی به یک چهارم نیز می رسد که این مهم در ساختمان های بلند مرتبه به شدت مورد توجه است.

انواع بلوک های شیشه ای

بلوک های شیشه ای در انوا مختلفی تولید و به باز ار عرضه می شوند. از جمله بلوک های شیشه ای طرح دار که بر روی بخش بیرونی آنها طراحی های زیبایی صورت گرفته است از این نوع بلوک ها برای جدا سازی فضا های داخلی و پارتیشن بندی فضا های اداری و مسکونی می توان بهره برد و در ضمن می توان با ترکیب این نوع از بلوک ها با بلوک های ساده طرح های متنوع ای نیز ایجاد نمود. نوع دیگر بلوک های شیشه ای نوع ساده و بدون طرح آن است که شفاف نیز می باشد. از این نوع بلوک شیشه ای در نمای ساختمان سقف های بلوک شیشه ای و مکان هایی که هدف عبور نور حداکثری است می توان بهره برد. این نوع بلوک ها در ترکیب با وع مات نیز قابل اجرا هستند. در نوع بلوک های شیشه ای مات هدف ابتدا عبور نور و سپس ماسکه کردن تصور آن سوی بلوک ها است. اگر هدف از اجرای دیوار های بلوک شیشه ای تنها عبور نور حداکثری نباشد و بخواهیم فضای خصوصی در دو سمت آن ایجاد کنیم بهتر است از بلوک های شیشه ای مات بهره بگیریم. نوع دیگر بلوک های شیشه ای انواع رنگی آنها است این نوع بلوک ها برای ایجاد فضای سنتی و اجرای نوع خاصی از طراحی داخلی تولید و عرضه می شوند و بیشتر برای فضا های تجاری و اداری مناسب هستند و در فضا های مسکونی با هدف خاصی می بایست استفاده شوند این بلوک ها در ترکیب با هم رنگ های دلپذیری را ایجاد می کنند. و بیشتر برای فضا های ورزشی و تجاری مورد استفاده خواهند بود. نوع دیگر بلوک های شیشه ای بلوک های توپر است. این نوع بلوک ها استفاده های مخصوص به خود را دارند از آنها در مکان هایی استفاده می شود که مقاومت فشاری مد نظر است در کف بندی و محل هایی که عبور و مرور از روی آن صورت می گیرد از آنها بهره می برند به عنوان سکو یا بخشی از دیواره باغچه می توان از آنها استفاده کرد.