بلوک سیمانی سنگین به دلیل وجود ماسه به عنوان ترکیب اصلی، دارای وزن سنگین‌تری نسبت به سایر انواع مصالح دیوار چینی است. از آنجا که وزن سازه، در مهندسی ساختمان اهمیت بسیار بالایی دارد؛ از این محصول در دیوارچینی بخش‌هایی مثل دیوار باغ‌ها، دیواره چاه‌ها و… که وزن بالا به سازه فشاری وارد نمی‌کند؛ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مصحول نیز در ابعاد گوناگون تولید می‌شود. برای اطلاع از قیمت تولیدکنندگان مختلف، کلیک کرده و یا با ما تماس بگیرید.

بلوک سیمانی سنگین چیست و برای چه کار برد هایی مناسب است؟

مباحث مربوط به بلوک های سیمانی در کشور ما بسیار مورد توجه است زیرا ساختمان سازی و تولید سازه های مسکونی تجاری و دیگر سازه های کار بردی در این امروزه به یک شغل پر در آمد و پر طرفدار تبدیل شده است و می توان به جرئت گفت که صنعت ساختمان و تولیدات وابسته در ایران یکی از ارکان اقتصادی و گردش مالی در کشور است. برای سازندگان ساختمانی و برای تولید کنندگان مصالح ساختمانی همیشه نکته مهم هزینه تمام شده کالا و رقابت در این عرصه مطر بوده است. بیشتر تولید کنندگان مصالح ساختمانی سعی در تولید ارزان قیمت تر و در عین حال با کیفیت ترند و در مقابل اکثریت غریب به اتفاق سازندگان ساختمانی سعی در اجرا با هزینه های کمتر و در عین حال رقابت برای فروش کالای خود هستند. اگر هزینه های اصلی سازه را بتوان به دو دسته عمده تقسیم بندی کرد قطعا بخشی از هزینه ها را می توان به خرید مصالح ساختمانی اختصاص داد که در واقع سنگ بنای تولید ساختمان و کالای به نام مسکن در ایران است. در این میان تیز هوشی برخی تولید کنندگان و سازندگان ساختمان به مدد آنها می آید تا با بکار گیری مصالح نوین و در عین حال استفاده از مصالح سنتی در قسمت های مختلف ساختمان هم کیفیت محصول نهایی خود را بالا ببرند و هم از هزینه های بی جا و غیر ضروری در تولید ساختمان و مصالح سر باز زنند. بلوک های سنگین ساختمانی یکی از مصالحی است که می توان از آن برای منظور های مختلف در ساختمان بهره برد و در عین حال به دلیل قیمت تمام شده کمتر نسبت به بلوک های سبک ساختمانی در هزینه های نهایی صرفه جویی کرد.

بلوک سنگین ساختمانی چیست؟

در اصطلاح به بلوک های ساختمانی که از مخلوط ماسه و سیمان به همراه آب تولید می شوند بلوک های سنگین ساختمانی می گویند دلیل این نامگذاری به واسطه وزن این بلوک ها است سالهای دور که بلوک های سبک ساختمانی در ایران تولید نمی شد. تنها این نوع بلوک ها مورد استفاده قرار می گرفت طبق استاندارد های ملی ساختمان به بلوک های سیمانی تولید شده با ملات ماسه و سیمان بلوک های سنگین ساختمانی گفته می شود. برای تولید این نوع بلوک می بایست یک دستگاه بلوک زنی ساده به همراه یک کار گاه با زمین مسطح داشت به همین دلیل است که این نوع بلوک در بیشتر حواشی روستایی و شهری تولید می شود. این نوع بلوک ها به اصطلاح هوا خشک می باشند و پس از قالب زنی در محیط باز انباشته شده و در مدت معینی میزان اب تبخیری از آن بلوک ها خشک شده و قابل استفاده می باشند اما از این نوع بلوک می توان در بخشهای از ساختمان بهره برد بدون ضربه زدن به کیفیت ساختمان در ادامه به این کار برد ها اشاره می کنیم.

کاربردهای بلوک های سنگین ساختمانی چیست؟

بلوک های سنگین ساختمانی علاوه بر مصارف معمول که از انها بهره می برند برای مصارف ساختمانی نیز می توانند کار برد داشته باشند از این نوع بلوک ها در سازه های صنعتی مانند دیوار های جدا کننده دام داری های صنعتی و برای دیوار های باغ ها بهره می برند اما در ساختمان های شهری کار برد های دیگر نیز می توان برای آنها پیدا کرد اگر شما به عنوان یک سازنده می خواهید از بلوک های سنگین ساختمانی بهره ببرید می توانید از آنها در دیوار چینی های طبقات منی ساختمان که مختص به پار کینگ ها می شود استفاده کنید. و یا برای جدا سازی دیوار های انباری های ساختمان نیز می توان از آنها استفاده کرد در اجرای بخش موتور خانه ساختمان هم می توان از این نوع بلوک بهره گرفت در دیوار های حیاط ساختمان نیز از این نوع بلوک می توان بهره برد. البته دقت داشته باشید که این نوع بلوک ها را می بایست با ستون های تقویت شده از جنس خود مقاوم سازی کنید و هر دو سمت دیوار چیده شده را در نهایت با پوشش مناسب سیمانی اندود کنید در واقع هر بخش از ساختمان را که اجرای مباحث وزنی و عایق بندی صوتی و حرارتی برای آن مطر نیست را می توان با بلوک های سنگین به اجرا در آورد. در نهایت دقت داشته باشید که این نوع بلوک وزن سنگینی دارد و هر گز از آنها برای قسمت های دیوار چینی که وزن نهایی سازه بر روی سقف طبقات پایینی قرار دارد بهره نبرید.

خرید بلوکهای سنگین ساختمانی

در خرید بلوک های سنگین ساختمانی دقت های را باید منظور کرد زیرا این نوع بلوک ها روش تولید آسانی دارد و در نهایت برخی از تولید کنندگان این نوع بلوک ها برای هر چه ارزانتر تمام شدن کالای خود از بخشی از مصالح مورد نیاز برای تولید می کاهند. یکی از مهم ترین مسائل برای تولید بلوک های سنگین ساختمانی موضوع بهره گیری از سیمان است. برخی از تولید کنندگان این نوع بلوک ها از سیمان های متفرقه و به اصطلاح فله استفاده می کنند که این امر به کیفیت و کارایی محصول ضربه می زند حتما از تولید کنندگانی خرید کنید که بلوک ها را با سیمان های تیپ بندی شده از جمله سیمان نوع دو تولید می کنند. به بلوک های سنگین ساختمانی در اصطلاح بلوک باغی نیز می گویند. دلیل این نوع نامگذاری برای بلوک های سنگین ساختمانی کاربرد بسیار زیاد این نوع بلوک برای دیوار کشی اطراف باغ ها است. اما همانطر که کفته شد این نوع بلوک را می توان در ساختمان سازی نیز بکار برد بهترین محل برای بکار گیری این نوع بلوک های سنگین سیمانی همان دیوار های اطراف حیاط و دیوار هایی است که وزنشان مستقیما به زمین می رسد. یکی دیگر از دلایلی که توصیه به استفاده از بلوک های سنگین سیمانی برای ساخت و ساز می شود آن است که قیمت تمام شده دیوار نهایی برای سازنده تقریبا 40 در صد ارزانتر خواهد بود. که این خود برای یک پروژه هزینه قابل توجهی است. وزن هر یک از این نوع بلوک های بیست سانتی متری و کف بندی شده حدودا بین هفده تا هجده کیلوگرم متغییر است.

انواع بلوک های سنگین سیمانی

بلوک های سنگین سیمانی در نوع خود در ایران به دو دسته کلی به لحاظ شکلی تقسیم بندی می شوند بلوک های سیمانی ته بسته و بلوک های سیمانی ته باز که هر یک برای مصارف مختلفی بکار برده می شوند بلوک های سیمانی ته بسته در تولید دیوار و تیغه بندی مورد استفاده هستند حتی می توان از این نوع بلوک برای کرسی چینی نیز بهره برد. البته توصیه می شود برای کرسی چینی از آجر فشاری استفاده شود. این خود دلایلی دارد که در جای خود به آن پرداخته خواهد شد. اما بلوک های سنگین ساختمانی معمولا برای مصرف کنندگان بیشتر شناخته شده است و کار برد های آن نیز برای سازندگان روشنتر است. ولی بلوک سنگین سیمانی ته باز برای مصرف کنندگان چندان آشنا به نظر نمی رسد . این نوع بلوک های را برای مصارف خاصی تولید می کنند از جمله ایجاد جداره استخر های حفر شده در زمین و جداره چاه های آب، دقت داشته باشید در اقلیم های آب و هوایی مرطوب که حفر استخر در دل زمین تقریبا کار پر زحمت و هزینه بری است نمی توان از این نوع بلوک برای دیواره های استخر هایی که از سطح زمین بالا تر است استفاده شود زیرا که دیوار می بایست وزن آب را به تنهایی تحمل کند و این نوع بلوک مقاوت فشاری تحمل آب یک استخر متوسط را ندارد. در این موارد می بایست از دیوار های برشی و بتن مسلح برای نگهداری آب استخر های غیر هم سطح با زمین بهره برد. بلوک های سنگین سیمانی هر چند کار برد های فراوانی ندارند اما برای استفاده هایی که می توان از آنها برد به طور چشمگیری به صرفه هستند.